General information

Udstillingstræf - sådan hænger det sammen

Denne udstilling er lidt anderledes end hvad der ellers normalt bliver holdt i Danmark.

 

Vi åbner udstillingen for X-antal dyr, og alle dyr vil blive bedømt af to forskellige dommere.

 

Dvs. at alle dyr vil blive bedømt to gange.

 

Den enkelte ilders pointsum vil blive udregnet for hver enkelt dommer og derefter vil det være gennemsnittet af disse der bliver det tællende resultat.

 

Ligeledes vil champion certifikaterne/handicap diplomerne blive uddelt efter det gennemsnitlige resultat.

 

 

Normalt kommer ilderne kun ind til bedømmelse én gang i løbet af en dag, og det gør de også denne gang.

Vi vil gøre det sådan at den ene dommer starter med at bedømme ilderen, hvorefter den kommer tilbage i sin kasse og derefter over til den anden dommer for at blive bedømt.

 

Vi vil prøve at lave så meget mellemrum imellem dommernes borde, så de ikke kan høre hinandens bedømmelser af ilderen.

 

Alle dyr skal bæres hen til dommeren i deres egen transport kasse, så sørg for at have nogle kasser med der er nemme at bære for ilderbærene.

Alle ildere vil få tildelt et numre, så når din ilders nummer bliver kaldt op, gør du din ilder klar, sætter nummeret på kassen og sætter ilderen i kassen og går frem til tjekpoint med din ilder og siger den er klar.

Derefter vil der være en ilderbærer, som bærer ilderen frem og tilbage.

Du skal bare være klar til at modtage din ilder igen efter endt bedømmelse.

 

Der må ikke være sovepose eller hængekøje i kassen, men gerne et tæppe de kan putte i.

 

Du kan finde din ilder og dennes klasser samt nummer i det katelog du får uddelt i starten af dagen.

Vigtige tidspunkter

- Klokken 08.00 åbner vi dørene for deltagerne så man kan komme ind og stille sine bure og dyr op.

- Klokken 8.30 starter vi for indtjekning af deltagere og dyr. 

- Tjek ind lukker klokken 9.00

- Udstillingen starter umiddelbart efter tjek ind lukker.

 

Bliver du forsinket bedes du kontakte folk i udstillingslokalet så vi kan få besked om det.

Vi starter til tiden og kommer man for sent kan man ikke få bedømt de dyr, hvis klasser er færdig dømt.

 

Vi holder en kort middagspause omkring klokken 13. Det skal lige passe ind med bedømmelserne.

 

Vaccination

For at deltage på udstillingen, skal alle de medbragte dyr være vaccineret mod canine distemper (hvalpesyge). 

Vaccinen skal kunne bevises ved hjælp af en vaccinationsattest. Denne kan fåes ved dyrlægen når man får vaccineret sine dyr. 

 

Dette papir er gratis at få hos dyrlægen, og fik du det ikke med da du vaccinerede din ilder, kan man altid hente papiret senere.

 

Den normale vaccine der bruges til ildere er fabrivac dist.

Denne gives til ildere tidligst i en alder af 10 uger. Er den givet før er den ikke gyldig i udstillingsøjemed.

 

Vaccinen er først gyldig 14 dage efter ilderen er blevet vaccineret, og er gyldig 18 måneder frem fra vaccinationsdatoen.

 

Er du i tvivl om din ilders vaccine er gyldig, kan du altid skrive til os og spørge.

 

Veteraner der deltager på udstillingen, behøver ikke at have en gyldig vaccine, hvis det kan dokumenteres at de er vaccineret "up to date" 5 år i træk. 

 

Hygiejne

Vi ønsker at opretholde et så hygiejnisk miljø som muligt.

 

Derfor vil dommerne bruge et ny-desinficeret underlag imellem hver ilder. Dvs. at desinficerer og skifter underlag imellem hver bedømmelse, for at mindske smitterisikoen.

 

Ligeledes vil de afspritte deres hænder og underarme imellem hver bedømmelse.

 

Vi ved godt at denne proces gør at hver bedømmelse tager en smule længere tid, men vi antager det som en meget vigtig del af udstillingen, at mindske smitterisikoen så meget som muligt.

 

Vi beder folk om selv at sørge for at afspritte jeres transportkassers håndtag.

Når ilderne skal ind til bedømmelse, skal ilderen bæres i en transport kasse. Det vil være muligt at låne transportkasser til dette på dagen, men vi anbefaler at man selv medbringer transportkasser som ilderen kan være i. 

 

Når i vælger transport kasserne til dette, så hav i tankerne at det ikke er dig der skal bære ilderen ind, men det er en ilderbærer som skal bære mange kasser i løbet af dagen. Så brug venligs små kasser til dette.

Sørg også for at din kasse er ren på og omkring håndtaget og fri for ekskrementer indeni.

Dette er igen en del i at nedsætte smittefaren. 

 

Når man låner transportkasse skal man selv sørge før at spritte kassen af indvendig og udvendig, før og efter brug.

 

Vi anbefaler at man ikke rører ved andres dyr uden direkte tilladelse fra ejeren eller den som er ansvarlig for den ilder du gerne vil hilse på.

 

Hvis du får lov til at hilse på, så anbefaler vi at man bruger håndsprit på hænder og arme før og efter håndtering. Hvis du har en langærmet trøje på, så riv ærmerne op. Dette er både for at nedsætte smittefaren for dine egne dyr men også for den/de dyr du måtte ende med at hilse på i løbet af dagen. 

 

 

Det er en rigtig god idé selv at medbringe en håndsprit.

Præmiering

Vi vil fokusere på at lave nogle fede præmier som man kan bruge til sine dyr, så derfor vil der også blive en smule mindre antal præmier i hver klasse, så vi kan bruge pengene til at de der vinder noget vinder noget der er rigtig fedt.

 

Det er ikke sikkert der bliver pokaler til klasse vinderne, dog vil der være rosetter til alle præmierne.

 

2-3 ildere = 1 præmie

4-6 ildere = 2 præmier

7-9 ildere = 3 præmier

10-15 ildere = 4 præmier

15 og derover = 5 præmier.

 

Derudover vil der blive uddelt præmier til bedste farve varianter, bedste angora (de deltager ikke i farvevariant), bedste handicap, bedste alder og bedste i de forskellige kønslige status.

 

Vi uddeler også BIS og BIM samt champion certifikater.

Klasse inddeling

Vi vil under ingen omstændigheder blande aldre og pelstyper i de normale klasser.

 

Da der er meget få dyr på denne udstilling i forhold til de større, vil opdelingen af klasserne også være anderledes end det normale.

 

Vi deler i 3 store kategorier.

 

Intakte dyr, dyr med implantat og dyr der er neutraliseret.

 

Dernæst deler vi i alder og pelstyper. Derefter køn og til sidst deler vi op i farver.

 

Du kan tilmelde dyr i farvekategorierne:

Vildtfarvet 

Pastel 

Albino 

Silver 

Sort (self eller solid)

Chokolade (self eller solid)

Andre farver - for at din ilder kan deltage i denne farve kategori skal du medsende et vellignende billede af aftegn.

 

Vi deler ikke farver op i lyse og mørke nuancer men beder dommerne tage hensyn til dette under bedømmelserne.

 

Og du kan tilmelde dyr i en af de to pelskategorier:

Korthåret/semi angora

Angora

 

Junior klasserne går fra 12 uger gammel til dagen før de fylder 1 år.

Senior klasserne går fra 1 år til 5 år.

Veteran klasserne går fra det år din ilder fylder 5 år og ældre.

 

Dvs. er din ilder født i 2009 er denne veteran i 2014.

 

 

Champion kandidat/handicap diplom

Da udstillingen vil være en godkendt europæisk udstilling, er det muligt at opstille sin ilder til championkandidat/handicap diplom, såfremt den opfylder visse krav.

Det er gratis at indstille ilderen, og tilmeldingen skal være os i hænde senest d. 1. august 2014. 

 

En godkendt ilderudstilling er en åben udstilling med over 50 tilmeldte dyr.

 

Når du tilmelder din ilder som kandidat, bedes du indsende et billede af ilderen så dette kan komme med i kataloget.

 

Følgende krav gælder:

 

Junior
1. Skal have opnået minimum en førsteplads på en godkendt europæisk ilderudstilling.
2. Skal have opnået minimum en placering som Bedst i show, bedst i modsat køn eller bedste junior på en godkendt europæisk ilderudstilling.
3. Skal på pågældende udstilling være imellem de tre juniorer med den højeste gennemsnitlige pointsum, for at opnå sit championat.

 

 

Senior

1. Skal have opnået minimum tre førstepladser i løbet af de sidste to år, på godkendte europæiske ilderudstillinger.
2. Skal have opnået minimum en placering som bedst i show eller bedst i modsat køn i løbet af de sidste to år, på en godkendt europæisk ilderudstilling, eller den skal have opnået minimum to placeringer som bedst i show eller bedst i modsat køn indenfor de sidste tre år, eller have modtaget en bedste senior inden for det sidste år, på godkendte europæiske ilderudstillinger.
3. Skal på pågældende udstilling være imellem de seks seniorer med den højeste gennemsnitlige pointsum, for at opnå sit championat.

 

 

Veteran
1. Skal have opnået minimum fire første-, anden-, og/eller tredjepladser siden den fyldte et år, på godkendte europæiske ilderudstillinger. Mindst to af disse placeringer skal være opnået i løbet af de sidste to år.
2. Skal have opnået minimum en placering som bedst i show eller bedst i modsat køn i løbet af de sidste to år, på en godkendt europæisk ilderudstilling. Eller den skal have opnået minimum to placeringer som bedst i show eller bedst i modsat køn indenfor de sidste tre år, på godkendte europæiske ilderudstillinger. Den kan også have opnået en eller flere bedste veteran på en godkendt ilderudstilling inden for det sidste år.
3. Skal på pågældende udstilling være imellem de tre veteraner med den højeste gennemsnitlige pointsum, for at opnå sit championat.

 

 

Handicap Diplom

På denne udstilling ønsker vi at give de handicappede ildere mulighed for at opnå et Handicap Dilplom, da disse ildere ikke har mulighed for at blive champion. Dette gælder KUN ildere der stiller i handicapklassen. Det gælder for handicappede i alle aldre, at enhver BIV kan erstatte ”bedste handicap” i kriterierne. Ligeledes kan BIS og BIM erstatte ”Bedste Handicap” i kriterierne. Dette er for at tage hensyn til, at nogle ildere er blevet handicappede senere i livet.

 

BEMÆRK: Handicap Diplom er ikke det samme som et Champion Certifikat, men udelukkende en mulighed udstillingen ønsker at give handicappede for at opnå en anerkendelse som en god handicap ilder, når de har opnået flere placeringer.

 

Tilmelding til handicap diplom skal ske via email senest d. 1. august 2014.

 

Handicap Junior
1. Skal have opnået minimum en førsteplads på en godkendt europæisk ilderudstilling.
2. Skal have opnået minimum en bedste handicap på en godkendt europæisk ilderudstilling.
3. Skal på pågældende udstilling modtage den højeste gennemsnitlige pointsum blandt handicappede ildere.

 

Handicap Senior
1. Skal have opnået minimum tre førstepladser i løbet af de sidste to år, på godkendte europæiske ilderudstillinger.
2. Skal have opnået minimum en bedste handicap indenfor de sidste to år, på en godkendt europæisk ilderudstilling.
3. Skal på pågældende udstilling være imellem de to handicappede ildere, med den højeste gennemsnitlige pointsum.

 

Handicap Veteran
1. Skal have opnået minimum fire første-, anden-, og/eller tredjepladser siden den fyldte et år, på godkendte europæiske ilderudstillinger. Mindst to af disse placeringer skal være opnået i løbet af de sidste to år.
2. Skal have opnået minimum to bedste handicap og/eller bedste veteran indenfor de sidste tre år, eller en af disse indenfor det sidste år.
3. Skal på pågældende udstilling være imellem de to handicappede ildere, med den højeste gennemsnitlige pointsum.

 

Mad og drikke

Det er tilladt at medbringe sit eget mad og egne drikke varer. Der er mulighed for at få opbevaret noget i et køleskab.
Vi anbefaler at man sætter navn på sine ting og så er mad og drikkevarer på eget ansvar.

 

Der er en Brugs, et pizzaria, en tank og en grillbar i gå afstand fra udstillingen.

Bur og løbegård

Da der er begrænset med plads, er det kun tilladt at medbringe en løbegård pr. daltager.

Derudover må man medbringe bure til dyrene.

 

Bure og løbegårde skal allesammen stå på gulvet, så sørg for at dine dyr har noget varmt og godt at putte i.

 

Det er ikke muligt at låne hverken bure eller løbegårde på dagen.

 

Alle bure og løbegårde skal have en vandtæt bund. Dette er for at skåne gulvet så vi kan få lov at komme tilbage en anden gang.

 

Det er varmt i august så husk nu at medbringe vand og madskåle til dine dyr. 

 

Vi anser det som normen, at dyrene ikke lider under udstillingen.
Hvis ilderne i længere perioder ikke har mad, vand eller tæpper i deres bur/løbegård, forbeholder vi os retten til at give ejeren en anmærkning og en advarsel.

Gør man ikke noget ved det inden for 20 minutter efter en advarsel er modtaget, forbeholder arrangørene sig retten til at udelukke ejeren og dennes dyr fra udstillingen.

MAN VIL IKKE FÅ SIT TILMELDINGSGEBYR RETUR!

Dyr fra dommernes opdræt

Det er ikke tilladt at deltage med dyr, der er opdrættet hos en af dommerne indenfor de sidste 12 måneder.

Ligeledes må udstationerede avlsdyr for dommerne ikke deltage. (Dyr der endnu bruges i avl)

Boder på dagen

Indtil videre har vi ingen boder.

 

Har du lyst til at deltage med din bod, koster dette et gebyr på 200 kr.

 

Det er muligt at betale dette i sponsorgaver, da vi ikke er sikker på at vi har et lod bord, skal ethvert sponsorat være i pakkestørrelse eller være planlagt til et bestemt antal præmier. 

 

Ønkser du at få en tilhørende reklame om din bod i startpakken, er dette muligt. 

Dette koster 75 kr. ekstra og vi skal have annoncen senest 3 uger før udstillingen.

Vi vil sørge for at printe annoncen ud i farver.

 

Alle deltagere modtager startpakken ved indtjek.

Ærespris

Det er muligt at uddele en ærespris på dagen.

 

Ønsker du at uddele en ærespris, og du gerne vil have denne i kataloget, skal du skrive til os omkring dette senest d. 3 uger før udstillingsdatoen.

 

Der kan komme navn på pris og en kort beskrivelse af prisen samt et lille billede.

 

Du kan også meddele på dagen, at du ønsker at uddele en pris. Så skal du kontakte en af arrangørene. Har du problemer med at finde os kan dette gøres via tjekpoint.

Venteliste

Hvis der kommer en venteliste, og man får plads herfra, har man 2 dage til at bekræfte at man vil have sine pladser, fra det øjeblik vi sender mailen.

Vi skal have modtaget betaling for pladsen inden for 4 dage.

I tilfælde af aflysning

I tilfælde af at vi ikke kan gennemføre udstillingen, er det ikke sikkert at hele tilmeldingsgebyret vil blive tilbage betalt til udstillerne.

Dette er fordi vi hurtigst muligt vil gå i gang med at købe ind til præmier.


Vi vil dog altid forsøge at finde en ny dato for at afholde udstillingen, hvor vi håber så mange som muligt vil kunne deltage.

Sabotage

Sabotage mod denne udstilling vil medføre bortvisning fra udstillingen og udstillinger med samme regel.

Vi vil ikke tolerere sabotage og vi sr hårdt ned på dette.

Sabotage kan bl.a. være at sige, at deltagelse på denne udstilling medfører udelukkelse fra andre udstillinger i dk.

Denne udstilling lever op til alle nationale såvel som internationale regler, der er på udstillinger rundt omkring i Europa.


Nyheder

Udstilling afholdt d. 30 januar 2016

04.01.2015


Udstillingen er udsat. Vi vender tilbage med en ny dato hurtigst muligt. Der kan godt gå lidt tid.

14.11.2014

 

Der planlægges en udstilling d. 24. januar 2015.

01.09.2014

 

Udstillingen er nu overstået og resultatlisten er lagt op på hjemmesiden.

Vi takker af for i år og håber på at vende tilbage i 2015.

13.08.2014

 

Vores hjemmesiden virker endelig igen! Den har været blokkeret fra min internet udbyder. Endelig kan jeg få rettet hjemmesiden til Der er kommet en masse nye sponsorer på siden.

Mange tak til jer.

Hvis man har lyst til at hjælpe til på dagen, eller lyst til at være sponsor, skal man være velkommen til at skrive en mail til os om dette.

Tilmeldingen åbner d. 22. juni klokken 12.00.

 

19.06.2014

 

Begge dommere er på plads og udstillingen er offentlig gjort via facebook.

16.06.2014

 

Vi har fundet et lokale og vi har fået fastslået den ene dommer. Vi håber på at have begge dommere på plads i morgen.